Revision [218]
This is an old revision of Xibalba008 made by AdminDare on 2016-08-28 10:47:46.
008: San Salvadorin kulta
<-- 007: Vaanija pimeydessä - 009: -->
"Viidakosta nukutusnuoli ampuva hahmo ja leiristä löytynyt ruumis ovat kaksi täysin toisiinsa liittymätöntä tapausta."
- Ben Sabirif
- Ben Sabirif
Portland Parish, Jamaikan kruununkolonia, toukokuun alku, 1937
San Salvadorin kulta -elokuvan kuvaukset ovat alkaneet. Kuvauspaikaksi on valittu syrjäinen viidakkokaistale Portland Parishissa, yli 20 kilometrin päässä lähimmästä kylästä ja yli 10 kilometriä minkäänlaisesta asutuksesta. Joen varteen on rakennettu väliaikainen kylä, johon tuotantoryhmä saapuu. Max ja joukko paikallisia työntekijöitä ovat olleet paikalla jo viikon verran rakentamassa asumuksia ja huoltotiloja, niin että heti kun kuvaus- ja tuotanto-organisaatio pääsee paikalle, voidaan työ aloittaa. Yhteensä paikalla on kuutisenkymmentä ihmistä: tuotannon johtoa, duunareita, teknikkoja, näyttelijöitä ja avustajia.
Elokuvan varsinainen tuottaja ei ole paikalla, vaan hän on Los Angelesissa, ja lähettää ohjeistusta sähkeilä. Leirissä komennossa on Gerard, joka toimii paikallaolevana tuottajana. Tadley Venturesin ihmiset ovat paikalla eri rooleissa: Lady Helena on sijoittanut elokuvaan rahaa, ja toimii tuotantotehtävissä, Renata ja Zelig toimivat vedenalaisena näyttely- ja kuvausavustuksena, Max on paikallisasiantuntija sekä logistikko, Siegfried pilotti ja näyttelijä, ja Ben huolehtii turvallisuudesta. Turvallisuusuhan arvioidaan tulevan lähinnä työvoimasta: paikallinen tilallinen nimeltä Kilweed on toimittanut suurimman osan rakentajista ja perustyövoimasta, ja hänen sekä hänen miestensä arvellaan olevan käytännössä rikollisia, jotka ovat täysin valmiita varastamaan kaiken, mitä ei ole naulattu kiinni.
Tuotannon kylä koostuu enimmäkseen laavuista; taloja on vain tuotannon johdolla, ohjaajalla, tähdillä ja kuva- ja äänitekniikalla. Ihmiset saapuvat paikalle veneillä ja lentokoneella. Sinematografi Tania Hockstetter ottaa kameraryhmänsä saman tien ja kuvaa Renatan kanssa pari uintikohtausta. Käsikirjoittajakaksikko näyttää ylityöllistetyltä, eikä ihme - käsikirjoitus elää jatkuvasti, ja elokuvan nimi sekä perusjuoni on jo kokenut useita muutoksia. Miespääosa Johnny Mack Brown osoittautuu hyväntuuliseksi maalaispojaksi Alabamasta, joka käy kättelemässä melkein kaikkia tuotantotiimiin kuuluvia. Hän ja Siegfried ovat saman pituisia ja hyvin saman oloisia, ja he tulevat heti alusta alkaen erinomaisesti toimeen. Naispääosaa esittävä Elaine Shepard on pidättyvämpi; viidakko ja alkeelliset olot selvästi vähän järkyttävät häntä, ja hän vetäytyy taloonsa. Ben käy varoittamassa häntä Kilweedin työntekijöistä, ja ottaa hänen arvoesineensä säilytykseen.
Pimeän tultua koko tuotantojoukolle järjestetään yhteinen illallinen. Gerard kertoo käytännön asioista, ohjaaja Copper taas kuvailee, mitä haluaa elokuvansa sanovan. Kuvausten on määrä kestää viisi viikkoa. Tarvikehuoltoa tulee veneillä joka toinen päivä. Illalla jaettavat aikataulut ja käsikirjoituksen sivut ilmaisevat, että mikään viiden viikon loma tästä ei ole tulossa: toiminta alkaa ennen auringonnousua ja jatkuu joka päivä pitkälle iltaan.
Rankkaa työtä
Melko nopeasti produktiossa erottuu kolme kärkisuuntaa. Ohjaaja Copper työskentelee näyttelijöiden ja käsikirjoittajien kanssa, ja pitää elokuvan ihmisläheisen langan käsissään. Gerard pyörittää tuotantoa, huolehtii käytännön kokonaisuudesta ja budjetista. Aiemmin Chicagossa rikosvalokuvaajana toiminut Tania Hockstetter puolestaan juoksee kameraryhmänsä kanssa valtoimenaan, tuntuu keksivän toimintakohtauksia omapäisesti, ja kuvauttaa ne niin esiintyjien kuin kuvaajienkin kuolemaa halveksivalla otteilla. Jo ensimmäisenä päivänä Renatan käyttämä krokotiilipuku tarttuu kiinni pohjaan ja Renatan on leikattava tiensä ulos. Suunnitteilla olevat stuntit eivät ole yhtään tätä kevyempiä, päinvastoin.
Siegfriedillä ei paljon näyttelijäkokemusta ole, mutta Copper ja Johnny Mack Brown antavat hänelle vinkkejä. Hänen esittämänsä natsiantagonisti Fritz saa luonnetta ja Siegfried koettaa tehdä hänestä filosofisen, kunniallisen vastustajan. Max ja Kilweed inhoavat toisiaan avoimesti, ja Max katsoo ruohonjuuritasolla duunareiden perään. Ben tukee Gerardia ja huolehtii siitä, ettei Kilweedille tule liian suurta kiusausta varastaa mitään arvokasta. Siegfriedin nuori Volkmar-pikkuserkku on myös ylipuhunut itsensä mukaan produktioon, ja lähinnä keittää kahvia ja näyttäytyy taustalla kohtauksissa, joissa tarvitaan yli yksi natsi. Gaspar on innoissaan, kun paikalla on niin paljon ihmisiä ja viidakossa on kiinnostavia perhosia.
Hockstetterin reippaat otteet työllistävät tuotannon lääkäriä. Max on vapaaehtoinen toimimaan jyrkänteen yli putoavana kantajana eräässä kohtauksessa, mutta hänen kokoamansa laskeutumisverkko ei toimikaan, ja hän putoaa sen läpi ja murtaa jalkansa. Hän joutuu viikon kulkemaan lastoitettuna.
Lady Helena saa muutamasssa päivässä tarpeekseen viidakko-oloista ja lähtee veneellä takaisin kaupunkiin. Siihen mennessä hän on kuitenkin ehtinyt jo vaikuttaa tuotantoon sen verran, että elokuvan nimi on muuttunut Scepter of the Voodoo Kingiksi. Käsikirjoittavat ovat tämän mukaisesti helisemässä. Copper tahtoo saada näyttelijöistään aitoja suorituksia pitämällä heidät alkukantaisissa oloissa viikkoja, ja tästä johtuen muukin tuotanto joutuu elämään primitiivistä leirielämää. Joitakin tämä hieman haittaa, ja varomattomimmat Kilweedin miehistä saavat ripulin.
Pelinjohtajan kommentteja
Kesken!
<-- 007: Vaanija pimeydessä - 009: -->
CategoryPelit