Revision [48]
This is an old revision of Pelityyli made by AdminDare on 2015-04-09 19:15:14.
PELITYYLI
Attraktori: elementti, jonka suuntaan peli taipuu, mutta joka ei ole ehdoton sääntö. Attraktorit voivat olla joko voimakkaita tai heikompia.
Attraktorimme ovat
SEIKKAILU (voimakas)
Oletetaan, että olet viidakossa, kaukana sivistyksessä. Repussasi on aarteita. Kohtaat väsyneen ja kuumeisen matkaajan, joka pyytää sinua auttamaan hänet takaisin sivistyksen pariin. On hyvin luultavaa, ettei hän selviä ilman apuasi, mutta jos koetat kantaa kullan mukanasi, et pysty auttamaan häntä. Toisaalta, jos jätät kullan viidakkoon, et luultavasti koskaan löydä sitä enää. Autatko satunnaisesti tapaamaasi henkilöä, vai pidätkö kiinni aarteestasi?
Xibalban hahmot ovat seikkailijoita alueella, jossa seikkailuja on tarjolla paljon mutta jossa välillä elämä on halpaa. Pelaajahahmojen ei pitäisi olla paatuneita murhaajia tai tunnottomia paskiaisia, muttei liioin puhtoisia hyväntekijöitä. Olennaista yhtä sääntöä hahmolle siitä, miten hän ylläolevan kaltaisessa tilanteessa valitsisi ei ole -- mutta tärkeintä olisi, että kumpaan hyvänsä hän päätyisikin, se vaihtoehto jota hän ei valinnut kalvaisi häntä.
1930-luku on vaikean laman aikaa, ja vaikka siitä siellä täällä jo toivutaankin, pelaajahahmot eivät ole erityisen varakkaita tai menestyneitä. Pelkästään elossa pysymiseksi on nähtävä melkoisesti vaivaa, ja rikastuminen on monesti haave. Pelillä on tietty intressi pitää hahmot melko köyhinä, mikä tarkoittaa että jos rikkauksia löytyy, maailma koettaa juonitella erottaakseen pelaajahahmon niistä. Tämä ei ole ehdotonta -- en sano, että kukaan hahmoista ei millään voisi rikastua, ainoastaan että rahoista on hitusen vaikeampi pitää kiinni kuin ehkä oikeasti olisi. Tämä on mekanismi, joka tasapainottaa aarteenlöydön helppoutta. On suotavaa, että pelaajahahmoilla on taipumus kuluttaa rahaa reippaasti jos sitä sattuu olemaan, ja vaikka rikkaus voi olla haave tai jopa konkreettinen tavoite, hahmon tulisi olla edes hitusen itsesabotoiva tämän suhteen.
Realismi
Tavoite on pelauttaa pulp-vaikutteista seikkailemista, muttei sen villeimmässä muodossa. Hahmot tai heidän ystävänsä eivät ole tuhoutumattomia, joskin muutama pelimerkki heillä on auttamaan heitä vaarallisessa maailmassa.
Pelinjohtaja pyrkii enimmäkseen pitämään kiinni historiallisuudesta, eikä tuo peliin aivan villejä anakronismeja. Kuitenkin: vaikka peli ei olekaan vaihtoehtohistoriallinen, se voi lipsua siitä.
CategoryMeta